Monday, December 29, 2008

Janken


Janken ni sejenis permainan kanak2 kt jepun.Kalo kt Msia,janken ni same ngn one two zom tu.Tp ade perbezaan antare janken ngn one two zom.Kalo kt jepun,ade gunting,batu ngn kain je.Ade satu mase tu kt jepun,aku ni join satu program kt skolah rendah kt jepun utk terangkn pasal negare asl aku iaitu Msia.Aku ngn sorg lg student Msia ni kena cite psl Msia dekat bdk darjah 2 kalo x slh(umo dlm 7-8 taun).Lepas aku cite mcm2 pasal Msia(ade cite btol,ade yg aku kelentong.bkn diorang tau pn),aku kene ajar diorang satu permainan traditional Msia.So,aku nk ajar diorang maen tenteng.Tp disbbkn terlampau rmai bdk dlm klas tu dn mase yg terhad,maka cikgu bdk2 skolah tu pn buat keputusan sorg je yg dpt maen tenteng tu.Utk dptkn sorg je,janken td digunakan.Mknenye aku kne lwn janken ngn satu kelas tu secare serentak.Xsame ngn one two zom yg blh lwn one by one je.Tp janken blh lwn rmai2.So,aku smbl berdiri,aku stat la janken.Aku tukar2 gunting,batu,kain je.Tp disbbkn dh lame sgt janken,aku pn dh mule bosan dn pikiran aku dh kt tmpt lain,tbe2 tangan aku mengeluarkn hikmat janken berbentuk burung mcm one two zom kt Msia..Ape lg,tercengang sume bdk2 yg riuh rendah td seolah2 xpercaye ape yg diorang nmpk sbb dr kecik yg diorang tau gunting batu kain je.Tbe2 aku bwk keluar burung.Nasib baek xterkeluar matahari xpn pistol.Mau pengsan diorang agaknye.Aku mule2 xsedar pn.Tp bdk2 tu bising tanye ape yg aku buat tu,baru aku perasan.Dh sedar aku pn ckp sori dn explain yg kt Msia ade burung.Lpas nk dkt 15 minit janken,baru la dpt sorg pemenang utk maen tenteng.Lpas aku demo skali mcm mane nk maen tenteng dlm pkaian baju melayu lengkap kaler kuning bersongkok serta bersampin,baru la pemenang td plak maen tenteng tu.